بهینه‌سازی در موتورهای جستجو یا Search Engine Optimization به اختصار SEO کاربران بسیاری را بر اساس نیازشان از طریق جستجو در موتورهای جستجوگر به سمت وب‌سایت شما روانه می‌کند؛ بدون آن که هزینه‌ای بپردازید. به کمک این مفهوم، وب‌سایت شما برای قرارگیری در رتبه‌های اصلی صفحه‌ی نتایج جستجوی کاربران در موتورهای جست‌وجویی مانند Bing و Google بهینه می‌شود. پارامترهای بسیاری برای بهبود SEO یک وب‌سایت وجود دارد که یکی از آنها افزایش سرعت وب‌سایت است. در این مطلب، این موضوع را بررسی می‌کنیم.

 

پارامترهای موثر در SEO مربوط به وب‌سایت

Sitemap: کمک می‌کند، جستجوگر به راحتی بتواند به همه صفحه‌های وب‌سایت دسترسی پیدا کند.

موقعیت سرور: به نظر بعضی از جستجوگرها موقعیت جغرافیایی سرور با اعتبار وب‌سایت مرتبط است.

مدت زمان بارگزاری وب‌سایت: این نکته برای تجربه کاربر بسیار مهم است، به همین دلیل در SEO مورد توجه قرار گرفته است.

 

پارامترهای دامنه

هرچه دامنه یک سایت قدیمی‌تر باشد، اعتبار بیشتری دارد.

پسوند خوب در دامنه؛ مثلا دامنه .com اعتبار بیشتری دارد.

 

پارامترهای موثر بر سرعت سایت

پارامتر مورد نظر برای SEO، زمان لازم برای بارگزاری یک صفحه است. شما می‎توانید این پارامتر را برای وب‌سایت خود با استفاده از Google's Page Speed Insights اندازه بگیرید.

1. هرچه حجم صفحه‌های شما کوچکتر باشند، زمان لود آن کمتر است. برای این منظور می‌توانید از قابلیت gzip استفاده کنید (این قابلیت بصورت ر ایگان بر روی کلیه هاست‌های ارائه شده توسط شبکه جهانی وب قابل فعال‌سازی است). همچنین بهینه کردن کدها در کاهش حجم آن‌ها نقش مهمی دارد.

2. کاهش تعداد Redirectها می‌تواند سرعت لود پیج شما را کاهش دهد.

3. با حذف Render-Blocking JavaScript، مرورگر سریعتر می‌تواند وب‌سایت را نمایش دهد.

4. بهینه کردن تصاویر، به مفهوم استفاده از تصاویر در اندازه‌‌ای که محتوای لازم را نشان بدهند، به بهبود SEO کمک می‌کند. پس بخش‌های اضافه‌ی تصویر را حذف کنید.

5. با شناسایی و رفع نقطه‌ضعف‌های سرور و نرم‌افزارهای مورد استفاده‌تان؛ مانند کندی پایگاه داده، تأخیر در مسیریابی، ناکافی بودن حافظه و مانند این‌ها مشکلات پاسخ‌گویی سرور را برطرف کنید.

6. در نهایت استفاده از CDN بجای DNS خود سرور.

 

نقش CDN در بهبود سرعت سایت

CDN محتوای وب‌سایت را در نقاط جغرافیایی مختلفی نگهداری می‌کند تا بتواند به کاربران مختلف، از کوتاه‌ترین فاصله، خدمت‌رسانی کند. به این دلیل، سرعت بارگزاری صفحات وب‌سایت بهتر می‌شود و SEO هم بهبود پیدا می‌کند.

از سوی دیگر، برخی از ارائه‌دهندگان CDN با استفاده از قابلیت‌هایی مانند فشرده‌سازی تصاویر و Image Resize به بهبود سرعت وب‌سایت و همچنین، سازگاری آن با دستگاه‌ها و مرورگرهای مختلف کمک می‌کند. این کمک در نهایت منجر به بهبود چشم‌گیر SEO خواهد شد.