چگونه سابقه فعالیت وب‌سایت‌های اینترنتی را بررسی کنیم؟

چگونه سابقه فعالیت وب‌سایت‌های اینترنتی را بررسی کنیم؟

چگونه سابقه فعالیت وب‌سایت‌های اینترنتی را بررسی کنیم؟

یکی از بزرگترین سرمایه‌های یک وب‌سایت، سابقه و اعتبار آن است. حتما زیاد با شعارهایی از قبیل: "با سال‌ها سابقه" یا "با دو دهه تجربه درخشان" بصورت روزانه روبرو شده‌اید. اما چطور اطمینان پیدا کنیم که این فقط یک شعار نیست؟ چگونه اعتبار و سابقه وب‌سایت‌های اینترنتی را بررسی نماییم؟

در کسب و کارهای سنتی خیلی ساده می‌توانستیم اعتبار و سابقه یک مغازه یا فروشگاه را بررسی کنیم. مثلا کافیست از افراد محل و سایر مراجعه کنندگان پرس و جو نماییم. اما در فضای مجازی چطور این امر امکان‌پذیر است؟

مدتی قبل بود که شبکه جهانی وب ۱۸ ساله شد. حال به شما آموزش می‌دهیم که چطور می‌توانید صحت این موضوع را بررسی نمایید.

 

1. از دامنه WHOIS بگیرید!

یکی از راهکارهای ساده و قدیمی برای یافتن تعداد سال‌های فعالیت یک دامنه اینترنتی، مشاهده اطلاعات WHOIS‌ آن دامنه است. البته در همین ابتدای کار باید اعلام کنیم که امکان مشاهده تاریخ ثبت دامنه‌های ملی (IR) وجود ندارد. پس برای یافتن سابقه کاری این دسته از دامنه‌ها بهتر است از روش بعدی استفاده کنید.

وارد وب‌سایت whois.domaintools.com شوید و نام دامنه ما را (www.iNetworkWeb.com) وارد نمایید و دکمه Search را بفشارید. پس از آن تیک من ربات نیستم را بزنید و Ok کنید و در نهایت صفحه‌ای نمایش داده خواهد شد که می‌توانید تاریخ ثبت دامنه را روبروی Registered On مشاهده کنید. این تاریخ برابر است با 2005/06/23 که نشان می‌دهد دامنه www.iNetworkWeb.com در چه زمانی به ثبت رسیده و بدون هیچ وقفه‌ای تا به امروز تمدید شده است. البته همانطور که در بخش درباره ما سایت ذکر کردیم فعالیت ما یکسال زودتر از این تاریخ با نام دامنه‌ای دیگر شروع شده بود و در تاریخ فوق به نام دامنه فعلی تغییر نام دادیم با یک حساب ساده می‌توان دریافت که این دامنه امسال هجدهمین سال فعالیت خود را پشت سر می‌گذارد و فعالیت ما نیز وارد نوزدهمین سال خود می‌گردد.

با گرفتن WHOIS و دریافت اطلاعات ثبت دامنه، آیا فقط می‌توان به تاریخ ثبت دامنه برای مشاهده سابقه یک وب‌سایت اینترنتی اکتفا کرد؟ قطعا خیر! چرا که این تاریخ تنها زمان ثبت دامنه را به ما نمایش می‌دهد و اینکه آیا این دامنه در این سال‌ها فعالیت داشته یا نه، یا فعالیت دیگری با فعالیت امروز بر روی دامنه انجام شده است یا خیر را نمی‌توانید با WHOIS مشاهده کنید. برای دریافت اطلاعات بهتر باید دید این کسب و کار اینترنتی از چه زمانی یک وب‌سایت فعال داشته و چه خدماتی را در طول این سال‌ها ارایه کرده است.


2. سابقه وب‌سایت را بررسی کنید!

پیدا کردن سابقه وب‌سایت به لطف وجود web.archive.org بسیار ساده است. کافیست نام دامنه را در آن جستجو کنید تا تمامی نسخه‌های آرشیو شده دامنه مورد نظر شما نمایش داده شود. به اولین نسخه‌های آرشیو شده مراجعه کنید تا شگفت زده شوید! اولین نسخه ذخیره شده از www.iNetworkWeb.com را که در سال ۲۰۰۵ توسط وب‌سایت web.archive.org ذخیره شده است را می‌توانید اینجا ببینید یا اسکرین‌شات آن را در زیر مشاهده نمایید:


 

یک نکته!

در تصویر بالا اگر دقت کنید در سال 2005 ما هاستینگ با فضای 4000 مگابایت را ماهیانه 20000 تومان بفروش می‌رساندیم که سالیانه 240000 تومان می‌شود. ولی هم اکنون در سال 2022 ما همین مقدار فضا را به قیمت 155000 تومان سالیانه می‌فروشیم. به نظر شما دلیل این کاهش قیمت بعد از گذشت 18 سال چیست؟ چرا بجای افزایش قیمت، کاهش قیمت رخ داده؟ نظر خود را در بخش نظرات بنویسید.


نتیجه‌گیری

به همین سادگی توانستیم سابقه فعالیت یک کسب و کار اینترنتی را از آرشیو اینترنت استخراج کنیم. شما هم می‌توانید این روند را برای سایر وب‌سایت‌ها آزمایش کنید و شگفت‌زده شوید. از این پس اگر جایی مشاهده کردید که شرکتی از سابقه خود سخن گفته بود، به راحتی می‌توانید صحت و سقم این ادعا را به بررسی نمایید. البته این نکته را بایستی اضافه کنیم که ممکن است آرشیوی از برخی از وب‌سایت‌ها از این طریق مشاهده نکنید. یکی از دلایل این موضوع، ارسال درخواست حذف آرشیو توسط مالکان وب‌سایت‌ها است که ترجیح می‌دهند اطلاعات گذشته آن‌ها در معرض عموم قرار نگیرد، که البته اگر سایتی فعالیت شفاف عمومی داشته باشد چرا باید چنین کاری را انجام دهد؟


سایر مطالب مرتبط



نظرات

    نظری یافت نشد. اولین نظر را شما ثبت کنید


ارسال نظر

نام و آدرس ایمیل شما در مرورگر ذخیره نمی‌گردد و ایمیل شما منتشر نخواهد شد.